Tuesday, February 15, 2011

Bahasa Mengumpat




Minggu ni penat sgt....dgn asgmnt, discusion, meeting, dating dan sebagainyer...normal la kn, sbg student.....tak BZ bkn student la tu kn?????....tp even BZ skalipn, aku tetap gak nk update entry aku....(konon la nk tunjuk rajin).....well, memang parents I hntar msok U utk buat bnde2 ni pown (dgn nada gedik)...tgh duduk smbil memanjakan diri ats katil, tbe2 kenangan zaman kanak-kanak dulu mula brlegar-legar di ruang fikiran...(sastera sey..)...


Tym kcik2 dulu kmi ske mgumpat org....biase la kn, tym kcik2, ade jer yg xpuas hati kt budak ni, budak tu.....beg dia kaler pink pn ng ngumpat, dia ckp besar ckit pn nk ngumpat, rambut tocang sebelah pn nk kata....(skrg ni dh xdek dh.....insaf..insaf...)...so, utk memudahkan kmi mengumpat bebudak tu, kami cipta bhasa plek.....aku rasa sume org dh taw kot bhasa plek nih....ble dh taw bhase tu, kmi bleh dgn selamba 'kakak' nyer ngumpat org tu dpn2 dia smbil menujukkan muke suci n hepi kami......bajet dia xtaw la ape kmi ckp..(dlm hati dia kmi xtaw)...biasenyer kami dok kata kt laki la....sbb laki xramai yg tahu bhsa ni...kn2?????.... nk taw bhasa ngumpat bdk2 zaman aku dulu2????










1. bahasa 'F'
           cara-caranya ialah selangkn huruf 'F' disetiap suku kata perkataan korang...cthnyer, "afakufu sufukafa mafakanfan nafasifi afayamfam"...mksudnyer," aku suka mkn nasi ayam"... dulu memang femes ar bhasa ni...klo ckp laju2, tahap memercik air liur tu sbb 'F' dia byk sgt....tp agak syok ar....sbb kte leh ckp ape org xtaw...



2. bahasa 'were'
            cara bahasa ni pn still sme mcm bahasa 'F'...."wei, were a were ku were tak were su were ke, were la were bu were dak were tu"....glers pnjangs kns??? pdahal mksudnyer pendek jer.. " wei, aku xske la budak tu"....klo nk try bhsa ni kne tarik nafas pnjg2, then ckp dlm mse 10 km sejam...gler penat ar gne bhasa ni....nk sembang pn penat sbb pjg sgt...tp best klo dgr org sembang gne bhasa ni...mcm brada ni planet pluto, marikh n planet2 lain jer...bleh la korg imagine mcm mne alien2 kt situ....










3. bahasa terbalik
            bhasa ni pn best gak...bhsa ni kdg2 susah gak nk faham....kdg2 aku wat bodo jer ble kwn aku ckp bhasa ni...sbb aku tak faham dia ckp ape...nk trnslate tu kne stop, fikir dulu, then sebut word tu brulang2 kali (aku la sbb aku lmbab ckit bhsa ni)......bahasa ni caranyer dia gunakn suku kata yg terakhir dulu...cthnyer..
" uka huta tak dakbu tu? ala, dakbu ruba tu...dikge sey"...korg faham tak??? klo dgr mcm ckp org asli kn??? padahal mksd dia yg ni jer.." kau thu tak budak tu? ala....budak baru tu...gedik sey"....so amacam?? korg pn ade gne bhasa ni jgk tak???



4. bahasa sekerat
              aku pn xtaw nk bg gelaran apa kt bhsa ni....bhsa ni senang ckit...senang nk sebut la...nk fhm dia tu payah gak ar.....aku sndiri pn fail bhsa nih...bhsa ni dia just sebut suku kata pertama ja...cthnyer.." teng dia tuh....ged sung....ben ak...."....amacam??? fhm tak aku ckp ape???...mksd nyer, " tengok dia tuh...gedik sungguh...benci aku"....bhasa ni bkn utk ngumpat jer...bg yg malas sgt nk brckp tp mulut tu gigih gak nk bergerak, bleh jer gne bhsa ni....bhsa sekerat-sekerat...so, sekerat jer la tenaga yg korg guna utk brcakap.



So, tu  la bhsa yg slalu aku ng kwn2 guna zaman dulu2..tym mseh jahiliyah lagi....skrg ni xbuat dh....payah nk suroh org faham ape yg kte ckp.....kte ckp bhsa melayu pn org tak faham-faham, apatah lagi bhasa alien ni...ye dak?????...klah...nti2 aku merapu blek...afakufu nakfak mafakanfan dufulufu...lafaparfar!!!!....=)




p/s: pernah aku bajet aku xreti bhasa nih, tup2 ade org gne bhasa2 ni ngumpat aku depan2...sje jer aku buat2 senyum....pdhl dlm ati aku rse nk maki jer.....tp nk trgelak pn ade gak..xtaw la nape, macam lawak jer...so, aku gelak jer la..(gelak dlm hati)...keh3.......





1 comment:

lynn said...

ahhahahhahaha..sengal je cik moon ^^,