Monday, February 7, 2011

Susah Sangat Ker Nak Senyum?





Hari ni berjalan seperti biasa, oh yer, 1st day msok kelas lps cuti Raya Cina....so, sume org dh blek ke penjara masing-masing dan menjalani hukuman mereka mengikut kesalahan yg tlh dipilih dan ke sel-sel yg dtetapkn. 

Ade yg baru smpai pagi td, ade yg baru nk kalut iron baju, ade yg lmbt msok kelas..(almklumla seminggu bgn lmbat, so dh lpe cara nk bgn awl). Ade yg baru nk fotostat nota,(aku tdak trkecuali)..ade yg kalut nk wat asngmnt....dan ade yg hurmmmmmm.....hbis idea dh...ape ea? emmmph....ape2 je la yg xkena...biasela, 1st day klas lps cti...xkre la cuti tu br seminggu ker, sebulan ker, gaya tetap sama..kn...kn..kn????(bek ko ngaku...takyah nk buat muke kaabah kt aku...)

So, mcm biase, me'fotostat' nota sbelum msok kuliah adalah jenayah yg slalu aku ng mmber lakukn...nk msok kuliah br nk download, tak pn, kalut pnjm ng member fotostat. Masok kuliah tu komfem bau kedai fotostat mseh lekat kt paper. Well, biase la kn...normal la tu..korg pn buat jgk kn???  Eh, silap..hari ni nk fotostat nota sbb nk exam..yup..br ingt nk stdy...hari tu kn cuti...hihihihi..

aku ng member aku pn g la kt 1 kedai fotostat nih...kedai ni ade link dgn kedai kt sebelah...kedai kt sebelah ni more 2 jual bnde2 mcm buku n so on......

aku: cik, sye nk fotostat nota ni 2 copy..(dgn senyum yg mmg ikhlas gler)
en. kedai : erm, cbe fotostat kt kedai sblh (muka tension).

aku ng member pn agk hairan ar di situ, yela, dh kedai tu wat khidmat fotostat, asal nk suruh g kedai sblh(dia punyer link) lak?? tp xpe, aku ng kwn aku pn try la jgk kedai kt sebelah.

aku: cik, nk fotostat bleh?
pn. kedai: kt cni mne leh fotostat. fotostat la kt kedai sblh.(muka tension)

ok fine, kdai sblh srh g kt kdai ni, kdai ni srh g kdai sblh...ape kes? dh la tu, muka tension jer, xsenyum pn..org nk bg rezeki kt dia, dia lak wat org mcm tu...

arghh, wa ng member dh fed up, kami pn g la kedai len..kt luar kmpus ade kedai yg wat khidmat fotostat...rmai glers ar student u kmi p kedai tu...yela dh kedai fotostat tak byk sgt, tp ade jer kedai fotostat yg len. 

aku: cik, nk fotostat bleh?(still dgn senyuman yg penuh ikhlas..klo kdai ni pn xley gak, nk brhenti blaja ar psni.)
cik kedai: bleh, nk bpe copy? (smbil tersenyum, lebih lebar dr aku)

yea...tu la yg aku suke, kte senyum, dia pn senyum...well, sepatutnyer tuan punyer kedai senyum so, pelanggan pn senang hati..n kami pn mmbayar dgn bahagianyer sbb dh dpt nota.

well, isunyer di sini, knpe ea ade org susah sgt nk senyum? very the susah ker? ke dh lupe cara nk senyum? 
ape? xreti? meh aku ajar...ok2 1st, pegang hujung mulut korg dgn kedua2 belah tgn, then tarik sejaohhhhh yg mungkin....haaaa.....kn dh senyum....klo xley gak srh kwn korg buatkn...klo kwn korg xreti nk senyum, tolong buat kt dia mcm nih...





then bg la ceramah ckit, lbh kurang mcm ni la ;

you, even you stress skalipn, you byk mslh sekalipn, klo you senyum, you akn rse release ckit taw....org len tgok you tersenyum pn diorg suke. tgok you senyum, haa kn comel..cantek, ayu..kot2 nti si Mat tu msti jatuh hati kt you, you tak perlu nk kejar dia lagi..si Boboy tu msti nyesal punyer la sbb tinggalkn you yg cantik ble senyum nih...tgok, siap ade gigi siung lak tu...olorw3 comey nyer...ank spe la nih....(aku jamin, dia msti senyum punyer)

ade ker muke org burok tym senyum? meh tgok...

























mne ade burok kn? sume nmpak hepi, kte tgok pn kte nk senyum kn????

So, senyum la...xsusah senyum, sume org kene senyum....aku suke senyum n aku suke tgok org senyum....spe yg xske tgok org senyum kn? even you senyum kambing ker, kerbau ker, sapi ker, even senyum ko palsu ker,org pn akn senyum jgk....
Lebih-lebih lagi klo you tu pemilik kedai or cashier or salesgirl or ape2 yg brkaitan dgn pelanggan la...klo you senyum,ckp elok2, pelanggan pn suke taw. tp, klo you muke masam, bg duit mcm nk baling jer, pelanggan lari, siap maki lagi taw..sok luse kedai you bankrupt, salahkan ekonomi la, wat so ever la..

Then even you tension sgt giler babai dgn keje ni tak mnjadi, keje tu tak jadi, org2 bawahan kite pn tension taw...cbe klo kte senyum, nk cakap elok2...klo korg mntak tolong, diorg pn senang hati nk tolong korg....prcaya la...aku jamin, korg pn msti ade pengalaman bkerja under org2 yg muka masam mcm cuka basi ni kn? korg nk ckp ng dia pn, dia jawab ng muka masam, xde mood....then thanking2 tengking2..... bohong la klo korg xmaki diorg dlm hati...kn???

so, klo kte xske org buat mcm tu kt kte, kte xyah la buat mcm tu kt org len k..just smile...=)


mak aku penah kata, senyum tu pengubat kedukaan, senyum tu pengubat kekalutan, senyum tu pengubat kesedihan. dengan senyuman, kte dgn mudah dapat menjalinkn hubungan persahabatan dgn org len..=)




No comments: