Sunday, June 3, 2012

Ros atau Mawar??


Siapa tahu nama bunga kat bawah ni?






A. Ros
B. Mawar
C. A
D. B


Ros ke mawar? 

A: Mawar la...sebab ros tu dalam bahasa omputih
B: Eh, ros la...kalo omputih ejaannyer "rose"..
A: Sama la tu..ros amik dari bahasa omputih..
B: Mana ada...dalam BM pun tulis ros??

Can you see that? It is called perception @ persepsi.

Lain orang, lain persepsi...Mungkin dia melihat dari sudut logik, mungkin dia lihat dari sudut saintifik...Pemikiran individu itu terbentuk dari pengalaman dan juga persekitaran hidupnya.


1. Korang pernah rasa tak, bila ada kawan nak luahkan masalah dia kat korang, korang rasa masalah diorang tu kecik jer berbanding masalah korang or masalah lain yang korang pernah dengar? Tapi bagi kawan tu, masalah dia tu dah cukup besar untuk dia alami? (itu dari segi pengalaman)

2. Bagi korang yang tak berapa nak kaya nih kalau nak beli jam tangan tu, kalau boleh, yang harga RM 10 pun dah cukup. Paling mahal jam tangan yang korang beli ialah RM 15. Tak mahal takpe, janji boleh pakai and cantik. Tapi, bagi korang yang agak berada ni mungkin paling murah jam tangan korang ada is RM 50. Bagi korang, beli yang mahal takpe, janji tahan lama. (itu dari segi material).

3. Bagi korang, kalau korang nak marah orang tu, korang akan marah depan-depan. Tak payah nak sindir-sindir. Kalau marah terang-terang, dia mudah faham, and korang takkan berdendam lagi. Ada jugak yang jenis sindir-sindir (mungkin tak berani nak gitaw marah depan-depan kot). Ataupun korang lebih suka berdiam diri and say "takpe la....nanti ada masa aku bagitaw dia apa yang dia dah buat". (itu dari segi pegangan)

4. Bagi korang, apa yang korang cakap tu hanya gurauan semata-mata. Tapi, mungkin ada orang lain terasa dengan gurauan korang tu. (itu dari segi tabiat)

5. Bagi korang, kalau nak nasihat orang tu, kena sound direct. Supaya nasihat tu sampai. Tapi ada yang fikir kalau nak menasihat orang tu kena lemah-lembut. Baru nasihat tu mudah diterima. (itu dari segi dakwah)




So, how can you expect that everyone will have the same thought as yours?

Kita selalu dengar " rambut sama hitam, tapi hati lain-lain " (even perumpamaan ni dah tak berapa relevan sebab sekarang ni rambut orang dah macam-macam color. Macam pelangi pun ada). Maksudnya, even kita ni luarannya nampak sama dengan orang lain, tapi, dari segi sifat, pemikiran, amalan, gaya hidup kita semua berbeza.

Jadi, bersangka baiklah dan bertoleransilah....mungkin kita tidak tahu apa yang dia alami dan dia tidak tahu apa yang kita alami..


Finally, nak tanyer...ros ke mawar???











No comments: