Thursday, May 10, 2012

Be Strong




Time-time hujung sem ni la semua pakat nak hantar asignment kan? (lecturer bagi asignment dari awal sem lagi tapi dah nak due date baru pakat nak buat kan? (hehehe...same la kite..)

Semua struggle nak buat asignment, dengan midterm lagi...ye la..kalau tak buat, maw tak effect result...

Time-time macam nih memang sangat menguji hati, mental dan fizikal. Mental dan fizikal pulak mesti maw ready. 


Mental maw cekal sebab kalau mental tak kuat, boleh gila dibuatnya..
Fizikal mau ready sebab kene stay up tiap-tiap malam untuk siapakan semua asignment..kalau boleh, tak maw sakit-sakit minggu nih....


Mental & fizikal dah kuat....dah boleh bertahan....Tapi, macam-macam benda berlaku tak seperti yang kita rancang....tengah-tengah buat asignment tiba-tiba laptop jam, printer rosak, konflik dengan orang sekeliling dan banyak lagi....time tu la kita mula rasa stress sangat-sangat...




Mula la kata-kata tak elok keluar dari mulut kita, mula la rasa nak hentak-hentak laptop, tak pun hentak-hentak diri (melampau sangat aih)...tapi, kalau direnungkan balik, kenapa kita masih stress padahal mental & fizikal dah kuat????

Ini semua sebab hati kita masih belum kuat....hati kita masih sangat lemah.....kita mintak dikuatkan segala-galanya bukan? Jadi ALLAH turunkan dugaan untuk kita supaya kita dapat tahu di mana kelemahan kita, & apa yang perlu diperbaiki..

                          Jadi, di mana kelemahan kita? 
                          Kelemahan kita ialah HATI....
                          Apa yang harus diperbaiki? 
                          Kita harus memperbaiki HATI...
                          Bagaimana untuk memperbaiki hati ni?
                          Dengan SABAR.....

Sabar itulah yang akan membuatkan hati kita kuat, cekal, tabah....tak maw marah-marah...tak maw cepat melenting...

Kalau masih gak nak marah-marah, ce baca nih...


Sabda Rasulullah SAW yang membawa maksud:


                       " Marah itu bara api maka siapa yang merasakan demikian, jika ia sedang berdiri maka hendaklah duduk, dan bila sedang duduk hendaklah bersandar atau berbaring".


So, apa-apa pun, ingat, ALLAH takkan bagi apa yang kita minta, tapi ALLAH bagi apa yang kita perlukan...ALLAH tak bagi cara-cara untuk mengatasi semua nih, tapi ALLAH bagi ujian untuk kita bina kekuatan menghadapi semua ini....semua ni ujian daripada ALLAH SWT...kita marah-marah, stress, tandanya kita tak redha dengan semua nih...tandanya HATI kita masih LEMAH....so, penyelesaiannya ialah SABAR.....SABAR yer semua.....=)



p/s: Nak SABAR tu sangat sukar...tapi, hasilnya sangat INDAH...




                   

No comments: