Thursday, May 3, 2012

Terima Kasih ALLAH.....=)

             




                   'Kawan-kawan, kelas pentaksiran start kol 3.45 petang!!!' Jerit ketua kelas...semua bersorak kegembiraan sebab boleh rehat-rehat sementara menunggu kelas yang seterusnya yang biasanya bermula jam 2 petang. Ye la, kalau tidak, mesti kami kalut-kalut nak gi makan, solat, rehat-rehat sebab kelas sebelum ni habis jam 12 tengahari.

"Alamak...ruginyer aku tak bawak laptop...kalau bawak, kan dapat buat asignment. Dahla kene buat esei 10 page....haddoii..."...kataku kepada rakanku.

"Takpe la...ade hikmah tu....jap agi kite solat kat masjid, ang boleh la baca tafsir ke, zikir ke...kalo ade laptop, mesti ang me 'langha' punyer....macam tak taw yang ang ni FB memanjang.." nasihat Ezza....

Aku terdiam..Tapi,dalam hati aku masih rasa rugi sangat-sangat sebab tak bawak laptop.

               Habis jer kelas pentaksiran, aku ngan Ain pergi ke dewan besar sebab sebelum ni senior mintak tolong ambilkan jubah konvo diorang. Selesai jer ambik jubah tu, kami singgah ke lab untuk letak jubah-jubah tu kat lab. Tak larat wey nak usung ke sana ke mari. Dengan jubah nyer, dengan labcoat nyer, dengan beg kuliah nyer. Settle simpan barang, then sedang kami on da way nak ke kafe, kami terserempak dengan sahabat, Bella.

                Bella nampak macam kalut jer, so kami ajak la makan sekali. Tengah syok-syok makan tuh, aku asyik teringat dengan asignment 10 m/s tuh.."Ruginyer tak bawak laptop"...tiba-tiba jer tersembul dari mulutku....


" Nape mun?" tanyer Bella
"Takde la...rugi nyer tak bawak laptop..kalau bawak laptop, bleh buat asignment...hurmm"...jawabku, kesal..
" Jom la balek dengan Bella. Nanti Bella hantar mun balek rumah. Nanti kite turun kelas same-same"

(Aku ngn Bella same kelas petang nanti)

" Eh, takpe la Bella.. Takyah la"
"Takpe-takpe...jom naik ngan Bella"
" Hurmmmm...Owkey, terima kasih Bella"..


             Aku rasa lega sangat-sangat. Jujur aku katakan memang tak terlintas pun nak naik kereta dengan Bella. Tak teringat langsung pun dia ada kereta. Dalam hati ALLAH jer yang tahu betapa gembiranya hati aku. Dalam kereta tuh aku sembang ngan Bella pasal kerja lapangan yang aku buat kat kampus baru time sem 3 dulu.

"Tempat tu luas sangat. Rasa kerdil je bila berada kat tengah-tengah tu." ceritaku dengan penuh semangat
" Subhanallah. Tempat besar tu pun kita dah rasa kerdil kan, sedangkan Bumi ALLAH ni lagi besar. Betapa kerdil nya kita", ujar Bella.

Aku terdiam. Subhanallah...Maha suci ALLAH...tiba-tiba aku rasa sebak....

               Balik rumah tu, aku terus wat asignment yang aku dok pikiaq sangat-sangat tuh. Alhamdulillah, sempat gak siapkan 1 m/s. Tak banyak takpe, janji dah start. Baru rasa lega.

               Settle jer kerja tuh, aku teringat yang esoknyer aku nak jumpa adik ku Fadli kat Klang. Tapi, takde duit.. Aku rasa serba salah sangat. Aku sendiri pokai. Tapi, aku nak jugak jumpa adik aku tuh. Kesian kat dia. Ni first time dia sampai Semenanjung. (Adik aku sambung blajar kt Kelang, kat kolej ape tah..baru sampai minggu lepas)..Jadi, aku kene gak jumpa dia, tengok keadaan dia.

Termangu aku seketika. Mana aku nak carik duit jumpa dia. Suddenly...tettt...tettt...ade sms


Ayah: Petang karang ayah masukkan duit. Fadli dah dapat duit baitulmal. Nanti pandai-pandai la bahagikan duit tu untuk korang berdua k.
Aku: Yeker? Alhamdulillah...Insya'ALLAH...terima kasih ayah..=)

Tak habis lagi kegembiraan itu, suddenly...tett..tett....ade sms lagi


Kak Jack: Mun dah amik jubah akak?
Aku: dah kak..
Kak Jack: Tq mun, akak dah bank in RM50 untuk Mun...upah dari akak..tq ea mun..=)
Aku: Ya ALLAH...Terima kasih akak...


                   Aku rasa gembira sangat-sangat...Tapi dalam masa yang sama aku rasa sangat terharu... ALLAH tolong aku....ALLAH dah bantu aku.....dalam hati aku tak putus-putus bersyukur kepada-Nya. Alhamdulillah...Alhamdulillah.....Alhamdulillah.....Subhanallah....Allahu akbar....sayangnya ALLAH padaku.....tak semena-mena mengalir air mataku kerana kebesaran ALLAH....Subhanallah...




                    Hari ini aku mendapat tarbiyah ku lagi...ALLAH itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...pertemuan aku dengan Bella, sms dari ayah dengan Kak Jack, itu semua ketentuan ALLAH. Subhanallah....Syukran Ya ALLAH.





p/s: Dengar jer nama ALLAH, aku terasa sebak...ALLAH dah banyak bantu aku...tapi, sejauh mana aku membantu agama ALLAH???.....sejauh mana kita bersyukur atas nikmat-Nya????..Astaghfirullahalazim...sekali lagi air mata ini mengalir...








                   



4 comments:

Unknown said...

mun, ak sayang hg~!

kuaci bulat said...

aku sayang ang jugak Ain.....tq atas semuanya......

mIsz aini zul said...

kdg2 kiter x sdr betapa allah sygkn kiter..syukur tnde kiter sntise ingt pdNYA..insyaAllah..^^

kuaci bulat said...

insya'ALLAH.....syg aini..=)